Dag 6 – Renras eller blandras?

Renras.
Man vet vad man får, man kan gå långt bak i generationer och kolla sjukdomshistoria och meriter. Man kan hjälpa till att stödja avel som främjar hundarnas fysiska och mentala hälsa.

Jag har inget emot blandraser, jag har ägt och älskat blandras så länge jag kan minnas. Jag kommer garanterat äga blandras igen, men jag tänker inte stödja blandrasavel, alltså kommer det bli omplacering om jag ska ha blandras.
Det är en trygghet att ha renras, för med blandras vet man aldrig vad som slår igenom. Och jag tycker det är fel att korsa raser som är olika i kropp och knopp, men vissa blandningar är riktigt intressanta. Den populära Retriever/Pudel-mixen tycker jag verkar ganska intressant bland annat.

Men kort och gått så föredrar jag renrasigt med tavla och hela kalaset.


Kommentera här: