Kontakt, spår och hundvakt

Puh, vilken dag. Är trött som en gnu!
I förmiddags på praktiken jobbade jag med Ian, vi gick först en sväng och sen tränade vi kontakt, både med direkt- och externbelöning. Han var bra mycket lugnare idag än tidigare då han kunde sitta och skrika rakt ut, Schäfer som han är. När alla hundar var rastade så tog Camilla Akira och Bonzo, och jag tog Ian för att gå igenom centrum. Miljöträning för Akira som bor i skogen, och ta-det-lugnt-träning för Ian. Akira gillar inte Ian så jag höll mig på ett ordentligt avstånd till att börja med, och jävlar vad han for runt. Så otroligt frustrerad, hoppade runt, trasslade in både mig och honom i kopplet, skrek och skällde. Men tålmodig som jag är (tack Arach) så väntade jag helt eneklt ut honom, belönade när han var tyst, satte honom ner när han for runt som värst och sen var det som att vända på en pannkaka. Han blev lugn, tyst och sökte kontakt med jämna mellanrum. Framsteg, framsteg! Jag är otroligt förtjust i den här hunden och han har verkligen det där lilla extra. Bakom all den där frustrationen och intensiviteten så gömmer det sig otrolig kapacitet och med rätt metoder skulle Ian kunna gå hur långt som helst.
 
På eftermiddagen la vi korta näringspår åt alla hundar, bäst idag var helt klart Dolly som tågade på riktigt snyggt i spåret, och Selma som lite försiktigt fixade det galant. Ian fick även leta föremål, det tror jag är en bra aktivitet för honom då han både får använda kroppen och huvudet.
När jag slutat för dagen åkte jag till Preem och köpte en limpa cigg som ska med till England, cigarettpriserna är helt galna där så tjäar multum på att ta med mig härifrån. Sen bar det av hemåt, koppla mina odjur och traska över och hämta Sannas hundar som jag varit hundvakt åt hela kvällen. Vi tog en promenad och sen lagade jag mat och därefter låg jag i soffan och hade det mysigt med mina banditer tills det var dags för ännu en sväng. Vid 9 hämtade Jeanette hundarna och då tog jag en dusch och nu ligger jag i sängen, redo att somna vilken sekund som helst.
Imorgon är det sista praktikdagen, eller egentligen inte då jag kommer vara där varje fredag fram till vecka 5 men nästa vecka är jag i England så jag är tillbaka först om två veckor. Men jag trivs verkligen där och det är så skönt att det är så pass nära så jag kan cykla hem på lunchen och rasta hundarna.
 
 
 
 

Kommentera här: