Nu sadlar vi om!

Idag gjorde vi klart det allra sista teoretiska inom Canis-utbildningen och äntligen är all teori klar. Nu är det drygt 6 veckor kvar till examinationen och jag känner att vi inte kan göra så mycket mer nu, utan vi tränar lite när vi känner för det och sen har vi några dagar innan examinationen med instruktör så att vi kan slipa till det sista innan vi examineras. Jag ska inte ljuga, jag är riktigt less på att träna grundfärdigheter då det har legat i fokus sen september och vi har knappt tränat nå annat än alla dess grundfärdigheter. Så det känns riktigt skönt att det snart är ett avslutat kapitel. Smilla kändes iallafall riktigt fin idag, härlig attityd och jämfört med förra veckan så presterade hon verkligen fantastiskt bra. Hon är en dag-till-dag-hund, vissa dagar är hon seg och känner inte alls för att faktiskt fokusera, och vissa dagar är hon verkligen på hugget och ger järnet. Såna dagar gillar vi och det är dem vi alltid försöker ta vara på.
 
Arach var med till skolan igår och vi bytte faktiskt våran individuella sport. Vi har haft tävlingslydnad sen i höstas när vi började men jag har ju känt länge att det är inte vår grej längre och att bara träna det en dag i veckan är ju helt meningslöst så igår bytte vi till rally, och fy fan vad roligt det är! Det är en helt annan hund jag jobbar med, när jag får stötta honom till fullo och han faktiskt får den hjälp han behöver för att inte bygga upp en frustration eller gå upp i stress. Vi har tränat 2 gånger hemma och så igår i skolan och hunden är helt slut efteråt, men nu är han trött för att han faktiskt fått jobba och tänka, inte för att stress och frustrationen suger musten ur honom. Och det är ju så det ska vara. Det är svårt att sadla om från en sport till en annan, lydnad och rally är så olika! Dels för momenten men även för att man verkligen får styra och stötta hunden genom alla moment, och det är precis vad en hund som Arach behöver. Jag tycker att det är jätteroligt, och det syns att han tycker det samma. Än så länge är vi riktiga newbies båda två, men vi kommer nog utvecklas ordentligt tillsammans och jag tror att vi faktiskt hittat vår grej.
Även Smilla ska sadlas om till rallyhund, och det passar nog även henne som handen i handsken. Det kan nog bli hur bra som helst, det här!
 
 
Gick iväg i några minuter och möttes av dessa söta nunor när jag kom tillbaka
 

Kommentarer:

1 Terése:

Vilken fin blogg och fina hundar :)

... och visst är rallylydnad kul!? Så fort jag fixat körkort och kan komma iväg till klubben oftare så skall jag skriva upp mig på en kurs med vovven :)

Svar: Tack så mycket :)Otroligt kul! Jag hoppas att de kommer igång med träningsdagar på min klubb snart så att man kan få lite experthjälp :)
Sabina Pettersson

Kommentera här: