Fina framsteg

Söndagens sökträning gick väldigt bra, jag kände mig väldigt nöjd! Smilla jobbade på jättefint och jag funderar nu på om jag ska introducera lösrullar eller inte. Jag vet ju inte hur ofta vi får tillfälle att träna sök så det kanske är onödigt att introducera markeringar så här sent eftersom det inte är en huvudsyssla för oss men jag blev lite eld och lågor. Hon är ju en riktig stjärna på skogsarbete, det som behövs jobbas på är personspår då jag märker att hon tar sin tid innan hon kopplar på nosen då hon gärna försöker få upp vittring efter starten. När hon väl spårar så är hon väldigt duktig men jag ska anvnda mer näring i främst start och innan/efter vinkel för att se om hon blir mer noggrann. Uppletandet går numera jättebra, det är klart att hon har sina dagar men oftast är hon så grymt duktig.
 
Även Arach presterade bra. Etersom han har svårt för skick på person så körde vi med tydlig synretning och synlig figge. Han sökte av fint och rörde sig i hela främre delen av rutan innan han kände sig manad nog att ta kontakt med figgen men han gjorde det iallafall och fick mycket direktbelöning från figuranten. nästa skick gick ännu bättre och han sökte återigen av fint och tvekande inte att gå fram alls vilket är ett fantastiskt framsteg då han inte gått fram förr. Även Arach är en stjärna när det gäller skogsarbete, uppletandet vi körde i helgen var det snyggaste på länge men han är en osäker hund som behöver mycket stöd och instruktioner för att inte tappa självförtroendet. För honom är det oerhört viktigt att lyckas och behöver han lite extra dirigering så får han det. Men i helgen körde vi med tre föremål och det var inga problem alls, han förstod att det låg fler ute istället för att, som annars, tro att det var klart på första. Även spåret går mycket bättre, han skenar inte längre i starten och han hetsar inte heller upp sig. Förr har han blivit så stressad att han nästan fått panik och krälat längst marken liksom, så det känns så skönt att det äntligen släppt!
 
Igår tränade vi tillsammans med H på kvällen. Lydnad för Arach och Rally för Smilla. Det kändes helt okej, vi har inte tränat det på ett tag då vi haft så mycket annat för oss men vi fokuserade på högersvängar och så läggande under gång som ser fint ut. Jag vill få fram lite snabbare lägganden bara, annars är jag nöjd. Smilla fick köra några rallyövningar och mycket fritt följ. Hon var riktigt taggad vilket ledde till lite slarv så jag fick styra upp henne en del men när vi avslutade kände jag mig nöjd. Nu när vi inte tränar inför flashen längre så tänkte jag faktiskt ta upp rallyträningen med henne igen. Det som är tråkigt är ju att jag inte har några bra skylthållare men momenten i sig fungerar ju fint att träna utan, men jag behöver ändå träna på att hundarna inte ska se skylthållarna som targetplattor.
 
Annars flyter det på. Är på Lillängens på praktik tills vidare och hundarna är med där på dagarna så det blir lite umgänge med andra hundar. Arach är väldigt populär hos valparna Elsa (cane corso/stafftyp-mix) på 5 månader och Sigrid, en y månader gammal Labrador. Även Smilla ryktes med i leken idag och att se den surtanten leka med två valpar var härligt att se. Så det är är vi tillbringar vardagarna, jag trivs jättebra men praktik ger inga pengar så jag letar fortfarande jobb. Jag har även lite andra planer som förhoppningsvis går i lås snart, det ligger rätt mycket jobb bakom men i slutändan kan det bli riktigt bra.
 
 

Kommentera här: