Besök i Valbo och dagens skogsarbete

Ännu en fullspäckad dag. I förmiddags åkte jag och mamma till Valbo för att hämta ut hennes senaste vinst, CRW Hiking byxa från Hööks. Helt perfekta hundförarbyxor, snygga och sköna med rikigt bra passform. Bobergsbyxan jag har är verkligen urusel i jämförelse, jättestora i benen vilket är väldigt opraktiskt både på träningsplan och i skogen så jag är verkligen jättenöjd med mina nya. Ska definitivt testa västen från samma märke nästa gång jag har vägarna förbi då jag inte alls tänkte på att de har en träningsväst också. Så nya hundbyxor för 599 kr gratis, det finns många fördelar med att ha en motiveringsexpert till mamma. Men jag tror verkligen att byxorna är värd varenda krona men jag låter det vara osagt tills jag använt de ordentligt.
När jag ändå var på Hööks kollade jag efter ett regntäcke till Smilla eftersom hon drunknar i det hon har (fyndigt värre där) och jag hittade ett som jag köpte och det passade verkligen perfekt! Det är jättesvårt att hitta täcken som sitter bra, Arachs funkar jättebra på honom men precis samma modell fungerande inte alls på Smilla. Men nu blev jag riktigt nöjd och till et väldigt bra pris också med 15% rabatt på hela hundsortimentet. Passade även på att köpa skor åt Arach till vintern då hans fleecetofflor verkligen gjort sitt nu. Skorna har mönstrad gummisula, material som andas och har även reflexer vilket blir helt perfekt nu till vintern. Ska definitivt köpa ett par åt Smilla också, så vi slipper jobbiga snöklumpar mellan tårna och köldkramp.
Sen kan man väl argumentera om huruvida hundar ska ha skor eller inte. Arach får sådan köldkramp att han inte vet vilka ben han ska stå på, lägger sig raklång för att slippa känna smärtan i tassarna och detta händer så fort graderna sjunker ner mot -12 vilket är rena rama vårdagen under våra svenska vintrar. Större delen av vinterhalvåret gör det alltså ont för honom att gå utanför dörren och det accepterar jag inte. Han ska kunna njuta av vintern på det sätt han vill eftersom han älskar snö. Hittills har han haft fleecetofflor men de blir fort genomblöta och de är väldigt slitna nu. 
Smilla klarar sig bättre från köldkramp, men eftersom hon har så himla lösa/mjuka tassar så får hon otroligt mycket snö som fastnar mellan tårna trots vältrimmade tassar. Vi kan gå ungefär 10 minuter i skogen innan hon lägger sig var 10e meter för att bita loss isklumpar mellan tårna. Jag har testat både det ena och det andra, bland annat riktigt fet salva för just tassar men det hjälper inte speciellt länge. Så det blir absolut skor åt henne också nästa gång jag åker till Valbo.
 
När vi var nöjd på Hööks tog vi en snabb sväng inne på Köpis innan vi lunchade på IKEA och åkte hemåt. När vi kom hem pakade jag träningsväskan, kopplade hundarna och gick upp till skogen. Planen var uppletande för båda, men jag la ett fältspår åt Smilla istället eftersom hon var helt ointresserad av föremålen idag. Så hennes spår fick ligga medan Arach körde sin ruta och jag måste bara skryta lite. Trots långt uppehåll och ny terräng så var det så jäkla snyggt! Jag blir så jäkla stolt, på riktigt. Grymmaste hunden. Han jobbade på så snyggt, med ett väldigt jämnt och fint tempo, superfina avlämningar och snygga utskick. Han har tidigare behövt så mycket stöd och dirigering men idag jobbade han helt självständigt, tappade inte fokus en enda gång utan jobbade verkligen snyggt nonstop. Så bra!
 
Smillas fältspår gick ut på att få ner henne i spårkärnan så jag körde med mycket näring och en 90 graders vinkel. Det blåste rätt skapligt emellanåt så hon var lite överallt kan man säga. Hon har ju då alltid varit lite för het i spåret, börjar gärna vittra och tappar då kärnan. Trots mycket näring insåg jag att det behöver vara ännu mer för att verkligen få ner henne ordentligt då hon ångar på, missar, vänder dig/backar och så blir det rätt rörigt. Så note to self: mer näring! Vinkeln tog hon riktigt bra trots att jag snurrade till det en aning. Det var längesen hon gick ett spår nu men nu vet jag i alla fall hur det ligger till och vart vi ska börja. Länge liggtid hade varit en fördel också, får lägga det på minnet.
Med två nöjda hundar gick vi sen på en långpromenad i det härliga vädret. 2 timmar senare kom vi hem, käkade middag och sen tog jag ett bad för att därefter lägga mig och läsa i sängen vilket jag gjorde resten av kvällen tills jag tog en powernap klockan 20. Jag var så otroligt trött! Är fortfarande, för den delen. Men nu ska jag lägga mig igen och läsa så många kapitel jag orkar innan jag somnar. Läser Maze Runner - I vansinnets öken, andra boken ur bokserien och den är så bra! Första filmen är så kass i jämförelse med boken, ska läsa klart den här innan jag kollar på tvåan men har absolut inga förväntningar på filmen.
 
Hur som helst, god natt!
 

Kommentarer:

1 Skogsraah ☾:

Låter som en härlig dag :)

Kommentera här: