Foderbyte

När jag var i England ringde mamma mig och berättade att Smilla inte åt ordentligt. Känner man Smilla så vet man att det är något som är riktigt fel när hon inte är glad i maten. Hon åt litegrann men lämnade mat (vilket aldrig någonsin hänt), hon var dålig i magen och hängig. Jag bad mamma ta henne till veterinären samtidigt som jag febrilt letade flyg hem, samtidigt som jag panikartat endast lyssnade med ett halvt öra. Jag frågade efter alla möjliga symptom på varenda sjukdom som skenade genom mitt huvud innan jag faktiskt lugnade ner mig tillräckligt för att kunna prata ordentligt. Hon åt inte sin mat, var inte glad när den hälldes upp i skålen, var lite hängig. Men, hon var glad på promenaderna, åt allt annat som serverades med glädje, drack ordentligt och var sig själv i övrigt. Detta var rätt sent på kvällen så jag sa att jag skulle ringa upp morgonen därpå för att kolla läget. Nästa morgon ringer jag och mamma frågar direkt om det kan vara något fel på själva maten, något som inte korsat min skalle bland alla tankar på dödliga sjukdomar. Några dagar tidigare hade jag ju fått hem en ny säck mat, så det var ju en möjlighet. Jag bad henne lukta på maten och mycket riktigt, den luktade inte okej. Så de åkte och köpte Doggy för att testa och nog åt hon med glädje, magen blev bättre (det säger väl en hel del liksom...) och hon blev snabbt sig själv igen. Jag sa åt dom att fortsätta ge Doggy tills jag kom hem igen, till Arachs stora glädje. Arach är rätt kräsen och tröttnar fort på mat, men Doggy är verkligen hans favoritmat. Han äter med god aptit och verkar aldrig tröttna, så det är synd att innehållet är under all kritik. Men det duger som akutfoder.
 
Jag funderade ju fram och tillbaka på hur jag skulle göra med det hela. När jag kom hem kollade jag själv igenom maten, som ser okej ut men luktar skumt. Jag ringde leverantören som skulle ta det vidare och återkoppla till mig efter helgen. Nu vågar jag ju inte ge samma foder igen, trots att hundarna ätit det i några år utan problem, innehållet är helt klart det bästa på marknaden och jag har varit så nöjd. Enda nackdelen är att Arach tröttnat på det och äter varannan dag ungefär.
Eftersom jag inte vågar ge samma foder igen tills jag fått någon klarhet i vad som är fel så är ett foderbyte aktuellt. Efter research och fodersnack med Camilla kom jag fram till att jag ska testa Four Friends. Jag har bara hört bra om fodret och även om innehållet är lite långt för min smak så är det inte proppat med massa skumma grejer. Så vi ska testa och se, jag beställde i alla fall Four Friends Weight Control då Smilla just nu ser ut som en tunna (10 dagar med mina föräldrar = maximalt med godis och minimalt med långpromenader). Även Arach har lagt på sig lite (Tack, Doggy.) så de ska få gå på lågkalorimat tills vikten är under kontroll på Smilla, sen går vi över till Four Friends Senior. Håller tummarna för att båda fungerar bra på FF och att jag får någon klarhet i vad som var tokigt med den andra maten.

Kommentera här: