Då kör vi!

Då var man på svensk mark igen. Det är skönt att vara hemma igen då det är otroligt påfrestande att vara utan hundarna, men samtidigt så är det riktigt ruttet att behöva lämna Jake. Det gäller att inte grotta ner sig utan man får hålla modet uppe och fokusera på annat. Det är inte allt för långt till påsklovet då han förhoppningsvis kan komma hit.
 
Att vara hos hundarna igen är i alla fall underbart. Träningsmotivationen är på topp och vi kör igång ordentligt redan imorgon då jag lyckats ordna ihop ett lite rallygäng, vi ses första gången imorgon för att gå igenom skyltar, upplägg och planering och förhoppningsvis så kommer vi kunna ses och träna ihop minst en dag i veckan. Något annat som ska göras ordentligt är motionsträning. Både Smilla och jag har fläskat på oss onödigt mycket och efter 11 dagar utan ordentlig motion och (högst troligt) onödigt med kaloriintag så ser Smilla ut som en övergödd gris (liten överdrift, men ni fattar poängen). Saken är ju den att jag är stenhård på vad hon får äta och hur mycket. Mina föräldrar är inte särkskilt noga trots att jag gång efter gång talar om för dem hur det ligger till. Jag kan inte kräva att dem ska ta långa promenader i varierad terräng varje dag, jag är glad nog över att dem ställer upp som hundvakt när jag åker iväg men när det gäller hennes diet så blir jag faktiskt less. Min hund, mina regler. Hennes hälsa är viktig, och hon behöver otroligt strikta regler kring mat och motion pga hur lätt hon går upp i vikt, men det är som att tala inför döva öron. Men nu ska jag inte iväg förrän det är dags för flytt, troligtvis, så nu blir det hårdare än någonsin. Jag ska variera mellan olika bukfyllor och minska ner fodermängden, ge mer rått och så blir det rejält med motion. Jag hade gärna cyklat med henne, men hon drog på sig en rejäl inflammation i frambenen för drygt två år sedan och sen dess är jag väldigt nojig när det gäller onödig belastning på hennes leder så det bli max en gång i veckan för hennes del men motionera kan man göra på många sätt så med rätt mängd och variation tror jag att det blir bra det här. I dagsläget vet jag inte vad hon väger, jag ska nog åka in till stan någon dag framöver med hundarna så att jag kan väga dom båda men målvikten är 28,5 kg. Det har hon vägt och då var hon riktigt fin i hullet, så jag gissar på drygt 30 kg nu. När hon kom till mig vägde hon 35 kg, så riktigt så illa är det inte men jag tycker att det är illa nog. Arach kilar stadigt på drygt 27 kg, helt perfekt för honom som är en väldigt maskulin och kraftig hund utan att vara det minsta fet. Han är lite dåligt musklad men det blir åtgärdat i samband med motionsökningen. 

Kommentera här: