Lyckad lydnadsträning med terven

Lydnadsträningen idag gick superbra! Körde fritt följ, läggande och ställande under gång och det kändes så himla bra. Arach är verkligen en riktig lydnadshund, sällan är han så glad och alert som på lydnadsplanen. Allt kändes riktigt fint, måste dock lägga ner mer jobb på högersvängar då han lätt flyter iväg litegrann. Läggandet är äntligen så som jag vill ha det, och ställandet är inte långt ifrån där det med. Lite snabbare reaktion bara, så vi får lägga lite krut på det.
Som det säkert märks så har jag tagit upp lydnadsträningen ordentligt igen. Arach är och kommer aldrig bli någon tävlingshund då han inte klarar av den psykiska påfrestningen tävlandet innebär, men både han och jag älskar lydnad så det finns absolut ingen anledningen till att inte träna det, om så bara för skojs skull och utan några höga ambitioner. Han är så himla duktig och det är ju självklart något jag vill ta tillvara på.
 
Smilla som hatar tävlingslydnad fick agera publik och sen fick hon köra ett upplet med två föremål när både Hana och jag var nöjda med lydnadsträningen. Hon var väldigt distraherad till att börja med pga tappade godisbitar på marken en bit ifrån men alla föremål kom in så det var helt okej. Sen blev det en promenad runt Rotskär innan vi gick hem.
 
Imorgon vet jag inte vad vi hittar på, det blir iallafall freestyleträning för Smilla och introducering till ett nytt trick. Vi påbörjade detta för säkert 3 år sen men fortsatte inte av någon anledningen, så det passar ju bra att börja om med det nu och se vart det leder. Sen ska vi fortsätta kedja ihop några andra tricks till en beteendekedja som vi kommer ha användning för under flash moben.

Kommentera här: