Gårdagen

Gårdagen var verkligen hektisk, det var full rulle från morgon till kväll. Jag pluggade, tvättade, snyggade till hundarna och städade övervåningen. Jag hann med en sväng till affären också för att köpa hundgodis eftersom det nästan var slut i godislådan. På kvällen åkte vi in till AHGs träningslokal där det var rallyträning.
 
Träningen gick fint, vi hade en bra känsla trots att det var rätt rörigt. Nu när vi äntligen hade skyltar till vårt förfogande kunde jag få till lite "ge fan i att tassa på skylten"-träning eftersom det faktiskt är vårt största problem med rallyn. Mina hundar vill tassa och trycka till allt. När vi testade Nosework manglade båda två sönder lådorna som användes. Igår var det inte extremt mycket tassande ändå, men nog ser jag att båda gärna drar sig framåt för att få in en smäll på skylthållaren. Jag misstänker att tasstarget-träningen åtminstone sitter ordenligt, det är ju alltid något.
Vi körde korta banor med varierande svårighet, nån skylt var från de högre klasserna så vi körde igenom det momentet några gånger - ställande under gång och föraren ska sen gå runt hunden. Arach fixade det rätt snyggt med hjälp av omvänt lockande medan Smilla bara "ruuuuuuuuuuunt, backa lite, kan inte stå still detta är så jävla roligt". Hon var så otroligt peppad igår, fullt ös var det på henne vilket ledde till mest slarv och ynka precision men som jag sagt förr, träningen ska vara rolig och när man är 11 år så är kraven inte särskilt stora. Så länge hon är pigg och älskar träningspassen så är slarv okej, till en viss grad så klart. Lite ordning och reda bör det också vara.
 
Träningen kändes som sagt bra, men det behövs lite mer pill. I situationen med liten hall och ljudande hundar så blir det lätt att fokusen inte riktigt sitter, men trots den extrema störningen så skötte dom sig fantastiskt. Båda är ändå väldigt lätta att ha med sig på sådana här saker trots att båda har lite i bagaget. Smilla med osäkerhet för främmande hundar och Arach som behöver otroligt mycket vägledning och stöttning i precis allt. Så jag är jättenöjd. Jag hoppas att det blir regelbunden rallyträning i lokalen så att vi får tillgång till skyltarna. Momenten tränar vi ju på hemmaplan, jag letar febrilt efter skylthållare som är lätta att ta med sig, de som används på tävling är ju brutalt otympliga och tunga så det är ingenting jag är intresserad av att ha på hemmaplan. Det är svårt att hitta andra lämpliga hållare dock, jag hoppas att jag ska hitta något intressant på Crufts.
 
Nu lär jag sluta blogga och plugga lite matte istället. I eftermiddag ska jag hämta Jake på Arlanda så jag lär få lite gjort innan det är dags att göra sig i ordning.

Kommentera här: