Hundaktiviteter

Igår åkte vi in till Gävle för att vara med på AHGs 2 årsfirande. Det bjöds på korv och varm choklad, tipsrunda och lite nosework. Det var en hel drös med folk och hundar, några träffades på stortorget och promenerade i samlad trupp till Bollan men jag åkte direkt dit eftersom det underlättade för oss.

Jag vann tipsrundan med flest poäng så jag fick välja pris först. Jag tog en påse som innehöll lite gott och blandat i godisväg åt hundarna, tuggpinnar, kex och lite annat. Arach var lite sugen på en leksak som fanns att välja men för rättvisans skull fick det bli godis som båda uppskattar.
Därefter testade vi lite nosework för andra gången. Introducerade bara doften och Smilla tycker fortfarande att det är skitäckligt. Hon vill inte alls nosa och blir stel och vänder bort huvudet. Med mer träning skulle vi säkert få bukt på det men som jag sa sist vi testade så är det ingenting vi skulle satsa helhjärtat på. Jag är dock sugen på att börja på hobbynivå och använda tepåsar istället för de hydralat som används inom grenen. Jag ska läsa på mer om hur man går tillväga med tepåsar så ska jag nog börja introducera det.

Det är ett jättefint initiativ med dessa aktiviteter gruppen anordnar och det är även väldigt uppskattat. Jag försöker delta så ofta jag kan eftersom det är ett perfekt träningstillfälle. Både jag och hundarna uppskattar miljöombyte och variation i vardagen så har vi möjlighet så hänger vi gärna med på det som anordnas vare sig det är promenader eller träningar.


Kommentera här: