Ett dygn i stugan och billiga aktiveringsleksaker

Vi hade ett mysigt dygn i stugan, som alltid. Något spår hann vi inte med men hundarna bakspårade en räv och for runt som yra höns innan jag fick stopp på dem, så på så vis blev det spårande ändå. Förutom att bakspåra rävar så har Arach träffat sin flickvän, mopsen Ozita och så fick han sig en känga av schnauzer/terriern Luna. Smilla gillar varken överlyckliga, kärlekstörstande mopsar eller griniga schnauzer/terriers så när dem var på besök så satt hon och tjurade på altanen. På tisdagen innan vi åkte hem kom en mäklare för att värdera stugan och med tanke på att det var fallfärdigt förra våren så fick vi en jättebra värdering på det. Vi har i princip totalrenoverat stugan och den är så himla fin nu, och ett badrum håller på att byggas där det kommer vara toa och dusch. Så det kommer bli hur bra som helst! Hundarna älskar stället, Arach kan stå på altanen och kolla ut över ägorna i timmar, och man får nästan bära in honom i bilen när det är dags att åka därifrån. Det går liksom inte att missa hur mycket dem trivs över att vara där.
 
Men nu är vi hemma igen, jag är fortfarande inte helt frisk även om febern är borta. Jag är riktigt rosslig i halsen och snorig som tusan, men det är väl sista etappen i en förkylning. Så förhoppningsvis är jag back on track snart! Idag fick hundarna lite extra hjärngympa i samband med frukosten. Att lägga pengar på onödigheter är inget jag gärna gör, men däremot återanvänder jag gärna saker och den perfekta aktiveringsleksaker är faktiskt en vanlig plastflaska. Detta är även perfekt för Smilla som ofta hetsäter och sen spyr för att hon i princip inhalerat maten. Så jag hade i frukostpotionen i varsin 1.5L flaska och så fick hundarna klura ut hur de skulle få ut maten. Det tog säkert 15 minuter för Smilla att få ut allt som annars skulle ha inhalerats på 30 sekunder. Och även när dem fattar att dem måste få ut maten på egen hand så är det inte så himla lätt, speciellt inte när det bara är några få kulor kvar. Arach älskar den här aktiveringen och det är en jättebra övning för hans självförtroende då han verkligen växer när han lyckas klura ut sådant här själv.
 
 

Kommentera här: