Gårdagens spår och dagens uppletande

Gårdagens spårträning var inte särskilt lyckad. Vi skiftade spårläggare och H glömde markera vinkeln så jag hade ju ingen aning om vart vi skulle svänga och eftersom jag trodde att vi skulle fortsätta på raksträcka fast hundarna tog en vinkel så blev jag alldeles förvirrad vilket ledde till några minuters kaos. Vi nådde i alla fall slutet och jag är väldigt nöjd med spårstarten för båda hundarna. Lugnt, snyggt och noggrant. Att resten blev lite kaosartat bryr jag mig inte så mycket om eftersom framförallt Arach haft sådana problem i starten men som nu verker ge med sig mer och mer. Så en klart förbättring där!
 
Och trots gårdagens inte allt för snygga helhet så kompenserades det i uppletandet idag. Jag körde med tre föremål för första gången i en ruta på drygt 25x30 m för Arach och Smilla fick köra i Askas ruta efter henne som var drygt 30x30 m. Arach briljerade verkligen idag. Så här bra som han gick idag har han aldrig gått i uppletande förr, med ett extra föremål dessutom. Han är en hund som behöver mycket stöd och pepp för att inte tappa koncentration och självförtroende men idag kändes han riktigt säker och gick så otroligt snyggt! Alla föremål kom in utan problem och jag är riktigt nöjd!
Smilla fick ju en rejäl utmaning i och med att Aska kört i rutan innan henne med 4 föremål + att en kvinna promenerade igenom rutan strax innan det var dags för skick. Det märktes att det var lite för svårt, men alla föremål kom in och när hon väl jobbade på så gjorde hon det riktigt snyggt. Så jag är inte alls missnöjd, men jag vet att hon kan mycket bättre.
Hundarna blev riktigt nöjda efter träning + tokrus i skogen vilket är skönt, min förkylning vägrar ge med sig så jag försöker vila så gott det går mellan promenader och träning vilket inte alltid är så lätt. Resten av kvällen blir i alla fall lugn och jag hoppas att förkylningen faktiskt  försvinner snart då det är skapligt påfrestande när den är så här långdragen.

Kommentera här: