Söndag

Igår kväll fick hundarna varsin städning. Jag borstade igenom dem ordentligt, klippte klorna, trimmade tassarna och gjorde rent öronen. Jag använder numera en trimmer för att få bort så mycket päls som möjligt mellan tårna och trampdynorna och det är verkligen toppen. Jag får bort så mycket mer än när jag använder sax och eftersom den här årstiden är så himla fuktig får hundarna lätt svamp mellan trampdynorna men tack vare kort/nästan ingen päls i området är det lätt att torka torrt när man kommer in. Det är också lättare att hålla koll på eventuella sår som lätt uppstår när man rör sig mycket i skog och mark som vi gör. Jag hade sån tur att jag inte behövde köpa trimmern då jag fick min pappas gamla när han köpte en ny, men jag rekommenderar det verkligen till alla hundägare som har en hund med lite längre päls. Det underlättare och det går även väldigt snabbt, till skillnad från när man skulle klippa allt med sax. Jag använder fortfarande saxen för att snygga till runt om tassarna och för att snygga till hasorna, men trimmern är verkligen fantastisk när det kommer till att trimma mellan tår och trampdynor.
 
Just nu ligger jag i sängen med en snarkande aussie bredvid men snart ska vi packa träinggsväskan och bege oss ut i skogen för sökträning. Det var riktigt längesen vi körde sök med figurant så det ska bli spännande. Vi tränar sök när vi får tillfälle, men utan ambitioner så vi har varken markering eller sökrulle utan vi lägger på en liten egen variant på slutet men det är en rolig aktivering och framförallt Smilla tycker att det är alla tiders! Arach är inte riktigt med på noterna så vi får se hur det går idag.
 
 
 

Kommentera här: