Ultimat förmiddag

Vi startade dagen på det absolut bästa sättet - långpromenad och lydnadsträning. Vi hade en grym förmiddag i skogen med solsken, en härlig temperatur och vårkänslorna infann sig på en gång. Tyvärr är det rena isgatorna här just nu men uppe i skogen var underlaget mycket bättre och vi använde en väldigt lämplig plats för lydnadsträning. Jag jobbar imorgon så det kändes obligatoriskt att ta tillvara på förmiddagen när vädret är så himla fint.
 
Smilla har inte fått träna lydnad på jag vet inte hur länge. Väldigt länge i alla fall. Men idag kändes hon så himla pepp och med den här hunden lär man ta tillvara på den känslan då hon tycker att lydnad är skittråkigt i vanliga fall. Så vi körde helt enkelt på. Fokus på position och ingångar, attityd i FF och så la vi krut på snabba lägganden under gång. Läggande under gång är hennes stora svaghet i lydnaden och också det moment vi slitit som allra mest med. Det bidrar också till att hon tappar gnistan eftersom det antagligen är det tråkigaste momentet någonsin, enligt henne. Idag kändes det riktigt bra, det går inte så fort som jag vill att det ska göra men hon lägger sig och är stabil under hela momentet. En annan sak vi fått träna som galningar på är att hon har stadga i liggandet då hon verkligen har myror i frambenen och gärna far upp i tid och otid. Nu känner jag att vi fått någorlunda bukt på just den delen och kan därför jobba på med att få lite mer fart i själva läggandet.
Eftersom lydnaden är bortprioriterad så har jag inga direkta mål för lydnadsträningen med Smilla. Det är bara det att jag älskar lydnadsträning och Smilla är så jäkla rolig att jobba med när hon har intresse för det så jag vill inte slänga allt i sjön även fast vi enbart tränar för att jag tycker att hon är så härlig att köra med. Men in the end of the day, huvudsaken är att hundarna får jobba, om man sen inriktar sig mot tävling eller inte är ju rätt orelevant liksom.
 
Och så har vi Arach. Min grymma, helt fantastiska lydnadshund som skulle kunna traska lydnad 7 dagar i veckan. Han har mycket brister som lätt lyser igenom i lydnaden men han är så jävla grym ändå. Och rolig! Aldrig har han en sån attityd som när han får träna det bästa han vet. Idag fokuserade vi på ställande under gång (som börjar se så jävla bra ut!) och inkallning med korrekt ingångar (som inte alls ser fullt like bra ut, haha) och svängar. 
Ingångarna i inkallning vet jag inte vad som hänt med. Nu har jag visserligen legat på latsidan och inte tränat ordentligt på länge, men normalt sätt så vänder han på en femöring. Nu har han ett bra tempo i inkallningen men när han ska komma in i rätt position så saktar han ner, går bakom mig, vänder och kommer in. Detta ser ju inte alls bra ut så vi får jobba vidare på den delen och se vart vi hamnar. 
Svängarna är ett kapitel för sig. Vänstersvängarna är bra, faktiskt jättebra skulle jag vilja säga. Högersvängarna? Not so much. Han tappar liksom allt i just högersvängar - fart, attityd och position. Det blir liksom bara pannkaka av allt under några sekunder just kring högersvängen. Men det är bara att pilla vidare på sådana detaljer. Det är ju därför jag gillar lydnad, alla miljoner detaljer som man kan slipa på i evigheter. Fast det är iofs också en av anledningarna till att jag aldrig tävlar lydnad - alla detaljer som man kan slipa på i evigheter.
 
Vi avslutade med platsliggning som gick galant. Körde lite hakan i backen också för stadga men just den delen behöver lite mer jobb. 
 
 

Kommentarer:

1 Emelie:

Åh va kul det låter! Och fina hundar med! :)

2 Bambilina:

Gud vad söta vovvar ♡

Kommentera här: