Promenadsällskap

Vi fick väldigt trevligt sällskap på vår eftermiddagspromenad! Sirkku tillsammans med hennes fyra hundar, en Boxer, en Mops och två Petit Brabancon. Petit Brabancon är en ras jag rätt nyligen fick upp ögonen för och man kan väl nästan säga att det är min "Breed of shame" - eftersom jag överlag har svårt för trubbnosiga hundar och tanken bakom aveln som fått hundarna till det begränsade utseende de har idag. Dessvärre kan jag inte låta bli att fångas av Griffonernas charmiga utseende och alerta attityd. Så det var vldigt trevligt att få reda på att två av dessa bor i lilla Skutskär och nu har jag fått se dessa hundar på nära håll och fått information från någon med erfarenhet. Ja, jag kan väl inte påstå att min lilla förälskelse gick över direkt. Sportiga hundar i väldigt behändig storlek, något jag blir allt mer fäst vid varje dag. 
Jag älskar stora hundar, det är liksom mer hund rent fysiskt och det har alltid varit min grej, så att säga. Men som många nog redan vet har jag valt att gå ner i storlek med nästa hund, inte enbart pga just storleken utan för att min nästa ras verkligen passar mig som handen i handsken så vitt jag vet än så länge. Sen är det många faktorer som bidrar till att jag känner att mindre storlek underlättar, däribland min värk. Det går inte att förneka att mindre hundar är lättare att hantera, det är ju självklart. Det är mindre styrka och mindre massa att hålla reda på.
I dagsläget vet man ju ingenting, kanske väljer jag att gå tillbaka till stor hund efter nästa, kanske fortsätter jag med mindre. Jag hoppas ju på många år till tillsammans med mina stora klunsar och förhoppningsvis behöver jag därför inte fundera så mycket mer på detta på några år. 
 
Hur som helst. När vi kom hem från promenaden satte vi igång med träningen. Det är så roligt med rally! Det gick bra för båda även fast Smilla mer eller mindre tjöt sig igenom det första passet. Men det är bara roligt att se hur roligt hon tycker att det är. Så nu har vi kommit igång efter ett långt uppehåll, nu gäller det bara att underhålla träningen fram till vårens tävlingar drar igång.

Kommentera här: