10 år!

Igår fyllde min älskade prinsessa 10 år! Lite ångestladdat för min del, men jag glädjer mig åt hennes härliga energi och arbetsvilja som ännu inte sinat det minsta. Hon har aldrig varit en renodlad arbetsmaskin men hon är pigg, fräsch och tackar aldrig nej till olika upptåg och äventyr. Visst märker jag av att hon blir äldre men inte kroppsligt utan mer mentalt - hon lyssnar sämre vilket jag misstänker beror på att hennes hörsel sakta börjar försämras i kombination med att hon helt enkelt är så pass gammal och vis att mattes ord inte är så jäkla viktiga alla gånger. Men oavsett så är och förblir hon min drömhund, en riktig once in a lifetime-hund som jag är så otroligt glad och stolt över att ha i mitt liv. Jag älskar henne mest av allt i hela världen och jag värdesätter varenda dag jag får spendera med henne då hon är en helt fantastisk individ som varit min bästa vän och trogna följeslagare sen dag ett. Universums bästa hund är hon, min finaste Smilla. ♥
 
 
 
Efter gårdagens födelsedagsfirande med ett riktigt skrovmål kände jag att det var dags att köra vårens första uppletande idag. Nu har snön försvunnit så pass mycket att det finns mycket lämpliga platser för skogsarbete så under eftermiddagen begav vi oss ut. Arach fick köra 3 gånger, första gången med två föremål och sen tre under de andra omgångarna. Smilla fick köra 2 gånger med 2 resp 3 föremål.
Arach briljerade verkligen idag. Grymma hund! Sån jäkla härlig attityd och sånt otroligt tryck under tassarna under alla omgångar. Alla föremål kom in och han sökte av området så himla fint och säkert. Han behövde knappt någon dirigering alls så han har blivit mycket säkrare där han förr behövt mycket stöd och vägledning. Eftersom vi haft ett långt uppehåll trodde jag att han skulle vara lite all over the place men han skötte det hur snyggt som helst.
Smilla var inte på hugget idag, däremot. Hon kom in med lite pinnar och annat hon hittade men hon letade hellre upp bajs än att faktiskt söka upp och komma in med föremålen jag lagt ut. Så istället för att tjata när hon uppenbarligen inte var på topp så gick jag bara fram till föremålen och bad henne plocka upp dem och ge dem till mig för att då få massor med beröm och belöning. Hon brukar vara väldigt säker på uppletande men idag var det för mycket annat som intresserade henne. Men det är ju charmen med hundträning, att träna individer och inte robotar. 
 
 
 
Just nu väntar jag på att BIS-finalen ska dra igång på Crufts, jag har följt det live under helgen och nu drar det ihop sig till slutet. Jag skulle ju faktiskt egentligen besökt Crufts i år men pga jobb så blev det inte så. Men jag siktar in mig på nästa år istället!

Kommentera här: